Vedtægter

Vedtægter for Foreningen af IT-Sikkerhedschefer i Danmark

§ 1. Navn og hjemsted
Foreningens navn er Foreningen af IT-sikkerhedschefer i Danmark. Foreningens hjemsted er hos den til enhver tid siddende formand.
Internationalt betegnes foreningen som CISO Group Denmark.

§ 2. Formål og målsætning
Foreningens formål er:
–  at samle eksperter og ansvarlige for IT-sikkerhed / Informationssikkerhed – herefter kaldet IT-sikkerhed i større virksomheder og offentlige institutioner i Danmark.
–  at tilføre medlemmerne størst mulig viden om IT- sikkerhed i samarbejde med andre relevante foreninger og institutioner.
–  at virke for en styrket it-sikkerhed i samfundet.
–  at dele indbyrdes viden om It-sikkerhed på tværs af brancher for at opnå bedre sikkerhed i de virksomheder som medlemmerne repræsenterer.

Foreningens målsætning er:
at udbrede relevant viden inden for It-sikkerhedsområdet i Danmark – med henblik på erfaringsudveksling og vidensdeling til gavn for de virksomheder medlemmerne repræsenterer.

§ 3. Medlemmer
Foreningens medlemmer:
Som medlemmer kan optages medarbejdere fra større danske virksomheder og offentlige institutioner som har direkte eller indirekte ansvar for deres respektive virksomheders IT-sikkerhed. Yderligere optages medlemmer med ledende ansvar fra danske foreninger og samarbejdsorganisationer inden for it-sikkerhed/Cyber security, dette kan eksempel vis være CERT organisationer og tilsvarende sektorsamarbejder.
Der kan som udgangspunkt kun sidde en repræsentant i foreningen pr. virksomhed. Bestyrelsen kan dog dispensere fra dette i særlige tilfælde, såfremt at medlemmer sidder med væsentlige forskellige ansvar inden for it-sikkerhed i den konkrete virksomhed eller koncern. Alle medlemmer skal altid orienteres om sådanne dispensationer.
Repræsentanter fra IT-sikkerhedsleverandører, revisionsvirksomheder og lignende, med kommerciel interesse i IT-sikkerhed, kan som udgangspunkt ikke optages. Bestyrelsen kan dog – efter individuel vurdering – beslutte om disse kan optages.

For at blive medlem skal en ansøger af egen drift anbefales af 2 siddende medlemmer i foreningen.

Foreningens bestyrelse fastsætter nærmere øvrige regler for optagelse, udmeldelse, ekskludering og kontrol af medlemskaberne.

Æresmedlemmer
En enig bestyrelse kan i særlige tilfælde udnævne et mangeårigt medlem til æresmedlem, når den pågældende ved sit virke og gøremål har udført et særligt påskønnelsesværdigt arbejde for foreningen. Udnævnelsen skal meddeles på den først kommende generalforsamling. Æresmedlemmer er kontingentfrie fra perioden efter meddelelse på en generalforsamling, og de deltager gratis på ordinære medlemsmøder og generalforsamlinger. Dog må der forventes egenbetaling for udlandsrejser og sommerseminarer. Generalforsamlingen kan ved helt særlige situationer fratage æresmedlemsskabet.

§ 4. Kontingent og regnskabsår
Kontingentet fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling.
Kontingentet forfalder umiddelbart efter den ordinære generalforsamlings afholdelse og betales for indeværende regnskabsår.
Bestyrelsen og foreningens medlemmer hæfter ikke for foreningens forpligtelser.
Regnskabsåret går fra 1. august til 31. juli.

§ 5. Foreningens ledelse
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Generalforsamlingen vælger blandt foreningens medlemmer formand, øvrig bestyrelse og revisor, godkender regnskab, budget, fastsætter kontingent og godkender vedtægtsændringer.
Vedtægtsændringer kræver, at mindst 2/3 af de deltagende stemmeberettigede medlemmer på en generalforsamling stemmer for ændringen.
Bestyrelsen leder foreningens aktiviteter og fastsætter foreningens forretningsgange.

Bestyrelsen har ansvaret for foreningens samarbejde med andre foreninger og lignende. Bestyrelsen kan udpege en eller flere repræsentanter til at deltage i interne og eksterne udvalg samt komitéer.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst tre medlemmer er til stede. Formand eller næstformand skal være den ene af de tilstedeværende.

Afstemninger i bestyrelsen afgøres ved simpelt flertal blandt de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer. Ved stemmelighed, er formandens subsidiært næstformandens stemme udslagsgivende.

§ 6. Generalforsamling
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af september måned.
Indkaldelsen skal publiceres på foreningens hjemmeside og ved elektronisk post til hvert medlem på registreret e-mail adresse med mindst 3 ugers varsel. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden, hvori følgende punkter skal indgå:

1. Valg af dirigent
2. Forelæggelse af bestyrelsens beretning til godkendelse
3. Fremlæggelse af regnskab, kontingent og budget til godkendelse
4. Behandling af fremsendte forslag
5. Valg af formand, øvrig bestyrelse, revisor samt revisorsuppleant
6. Eventuelt

Af dagsordenen skal det fremgå, hvem bestyrelsen foreslår som formand, kasserer, bestyrelsesmedlemmer, revisor og revisorsuppleant samt forslag om kontingentets størrelse.
Forslag fra medlemmerne til emner, der ønskes behandlet på generalforsamlingen eller til kandidater, skal være formanden i hænde senest 10. august.
Ved afstemning har hvert fremmødte og betalende medlem én stemme.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 1/3 af medlemmerne skriftligt anmoder herom. Anmodningen skal indeholde en redegørelse for de spørgsmål, der ønskes behandlet.
Dagsordenen ved en ekstraordinær generalforsamling skal mindst indeholde:

1. Valg af dirigent
2. Punktet/punkterne
3. Eventuelt

Bestyrelsen skal senest 14 dage efter anmodningens modtagelse indkalde generalforsamlingen med mindst 2 ugers og højst 4 ugers varsel.

§ 7. Valg
Bestyrelsen vælges blandt foreningens medlemmer og består af min. 3 og max. 9 medlemmer inklusive formand.
Formanden vælges for 1 år ad gangen.
Øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 3 år ad gangen.
Revisor og revisorsuppleant vælges for 1 år ad gangen.
En tredjedel af bestyrelsen er på valg hvert år. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand, en kasserer, samt øvrige poster.
Hvis et bestyrelsesmedlem afgår i perioden mellem to generalforsamlinger, kan bestyrelsen konstituere et nyt medlem, der skal på valg på den førstkommende ordinære generalforsamling.

§ 8. Tegningsregler
Foreningen tegnes af formanden eller næstformanden sammen med et medlem af bestyrelsen.
Ekstraordinære disponeringer, dvs. disponeringer der ikke er budgetteret, foretages af bestyrelsen. De daglige betalinger håndteres af kassereren eller den af bestyrelsen bemyndigede fra foreningens konto. Ved kassererens fravær kan formand eller næstformand varetage kassererens funktioner.

§ 9. Foreningens opløsning eller sammenslutning med andre foreninger
Foreningen kan opløses eller sammensluttes med andre foreninger ifølge to på hinanden følgende generalforsamlinger – med mindst 14 dages mellemrum – hvor 2/3 af de fremmødte stemmer for.
Såfremt der er overskydende beløb på foreningens konto eller andre aktiver ved opløsning, betales dette tilbage til medlemsvirksomhederne repræsenteret på opløsningstidspunktet.

Vedtaget på generalforsamlingen den 10. september 2020

Scroll to Top